Lämpöblogi

Kesäduunarit – mitä jäi käteen?

Elokuu lähestyy loppuaan. Monissa yrityksissä kesäduunarit tyhjentävät työpöytiään ja siirtyvät hiljalleen syksyisiin opinahjoihinsa. Kesän urakka on saatu päätökseen. Tässä vaiheessa on hyvä katsoa peruutuspeiliin, niin yrityksen kuin kesäduunarinkin. Mitä jäi käteen?

Monille kesätyö on ensiaskel työelämään. Kesätyöntekijän työtehtävät, vastuut ja velvollisuudet vaihtelevat työpaikan sekä nuoren oman kokemuksen ja taustan mukaan. On tärkeää, että nuori perehdytetään hyvin tehtäviin, otetaan osaksi työporukkaa sekä annetaan tukea ja opastusta koko kesätyön ajan. Myös me täällä Elenialla olemme saaneet kesäduunareista kallisarvoista lisäapua kesälomatuurauksiin, mutta samalla olemme saaneet virkistäviä tuoreita näkemyksiä ja arvokkaita ideoita asioiden kehittämiseksi, rakentavaa palautetta huonosti toimivista käytännöistä ja toimintamalleista sekä uusia mukavia tuttavuuksia. Olen kuullut jonkun sanovankin, että nuoret kesäharjoittelijat auttavat pitämään meidät jo vanhat konkarit mukana uusissa virtauksissa ja mullistuksissa.

Monelle nuorelle tärkeintä kesätyössä on saada omaa rahaa talven varalle, mutta toivon, että kesästä tarttuu mukaan myös paljon muutakin –taitoja, joista voi olla hyötyä vanhempana. Kesätyö asettaa velvoitteita sekä opettaa työelämän periaatteita ja pelisääntöjä nuorelle. Asenne, oma-aloitteisuus, rehellisyys, vastuullisuus, toisten kunnioittaminen, ei niinkään isoja sanoja, mutta suuria oppeja. Vaikka joskus kesähommat voi tuntua ”hanttihommilta”, uskon, että jokainen työpaikka opettaa tekijälleen jotain arvokasta. Ehkä ei siinä hetkessä, mutta opit voi monesti konkretisoitua vasta vuosienkin päästä. Omalla kohdallani opiskeluaikoina mansikkamaalla vietetyt tunnit ovat opettaneet sitkeyttä, ahkeruutta ja nöyryyttä. Käteen on jäänyt siis muutakin kuin palkkakuitti.

Nämä on niitä peräänkuulutettuja työyhteisötaitoja. Ei enää riitä, että on tutkinto tai kaksikin suoritettuna. Tietoon perustava osaaminen vanhenee nopeasti, jolloin siitä on vaikea rakentaa kestävää, pitkäaikaista kilpailuvalttia. Työelämässä menestymiseen tarvitaan asennetta ja kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen. Sitä ei voi opiskella oppikirjoista, vaan sitä saa näistä kokemuksista. Mansikkamaaltakin.

Virpi Suomalainen

Älyä lämmitykseen

Mitä sinä toivoisit kotisi lämmitykseltä? Lähes jokaisessa taloyhtiössä seuraavat asiat nousevat esiin. Energiatehokas lämmitys, joka tuo asuntoihin tasaisen lämmön ja asumismukavuutta. Mahdollisten lämmönsäädön ja lämpötilaongelmien korjaus oikein ja ajoissa.

Näihin kaikkiin pyrkii vastaamaan Lämpöluotsi Älykäs -palvelu, jota pilotoimme nyt asiakkaillamme. Nykypäivän tekniikan avulla mukaan on tuotu myös reaaliaikainen mittaus ja lämmityksen optimointi, sekä kiinteistön ylläpitoa tehostava älykäs analytiikka. Suomalaisen Leanheatin ratkaisuun pohjautuvan palvelun keskiössä ovat tarkempi mittaus ja tiedon älykkäämpi hyödyntäminen. Taloyhtiön jokaiseen asuntoon asennetaan lämpötila- ja kosteusanturi, sekä lämmönjakohuoneeseen omat anturit ja ohjausyksikkö. Järjestelmä seuraa asuntojen lämpötiloja ja sääennusteita ja ohjaa talon lämmitystä. Järjestelmä oppii energiatehokkaimman tavan lämmittää ja pitää asuntojen lämpötilat tasaisina, välttäen ylilämmitystä ja tasaten kulutuspiikkejä. Asukkaille tämä näkyy asumismukavuutena ja taloyhtiölle lämmityksen ja huollon kustannussäästöinä.

Pilotin ensimmäiset asennukset tehtiin tammikuun puolessa välissä ja mukana on kymmenkunta lämpöasiakasta Keski-Suomesta ja Hämeenlinnan seudulta. Elenia Lämpö toimii pilotissa asiakkaan kumppanina, joka hoitaa järjestelmän seurannan ja tukee lämmityksen optimointia ja ylläpitoa. Asiakkaiden kanssa asetetaan kohteittain huoneistojen tavoitelämpötila, jota kohti lämmitystä optimoidaan. Samalla tarkan mittaustiedon ja älykkään analyytiikan avulla tehdään asiakkaan kanssa yhteistyötä lämmityksen olemassa olevien ongelmien korjaamiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi.

Näin voimme vastata alussa mainittuihin keskeisiin lämmityksen tarpeisiin, tarjoten asiakkaillemme helppoja ja toimivia ratkaisuja. Pilottia toteutetaan valituissa kohteissa vuoden ajan, jonka aikana keräämme kokemuksia asiakkaan lämmityksen tehostumisesta ja muista saavutetuista hyödyistä. Jaamme nämä kokemukset asiakkaidemme kanssa, muun muassa tässä blogissa.

Lauri Penttinen
Asiakkuuspäällikkö

Lauri Penttinen

Huolella toteutettu lämmityspalvelu säästää aikaa ja rahaa

Aiemmin kotitalouksien menot liittyivät vahvasti konkreettisiin asioihin: ruokaan, kotiin kannettuun lehteen, kodinkoneisiin jne. Nyt yhä suurempi osa menoista menee palveluihin kuten lehtien digitilauksiin, eri televisiopalvelupaketteihin, varastointipalveluihin jne. Palveluiden osalta haasteena on arvioida niiden hinta-laatu -suhdetta. Maksanko helppoudesta, ajan säästöstä tai siitä, että palvelu on minulle koko ajan tarjolla.

Tässä omia oletuksiani palveluiden erilaisista rooleista ja arvoista niiden tilaajille:

  • Kännykkä ja nettiliittymät: halutaan, että ’kaistaa’ on koko ajan riittävästi tarjolla. Näissä tapauksissa usein maksetaan myös ekstraa, esim. puheaikaa on paljon enemmän kuin sitä käytetään
  • Videotoistopalveluiden paketit: ostetaan kiinnostavaa sisältöä tarjoava palvelu ja palvelun käyttötaso vaihtelee huomattavasti paljon käyttävistä ’ylimaksaviin’
  • Renkaanvaihto- ja -varastointipalvelu: helppous ja ajansäästö. Renkaan vaihto toimenpiteenä usein mielellään ulkoistetaan, samalla palveluntarjoajat saavat luontevaksi jatkoksi myös varastoinnin, vaikka asiakkaalla itselläkin olisi tilaa varastoinnille.
  • Siivouspalvelut: ajan säästöä ja vaivan ulkoistamista

Yllä olevista esimerkeistä voisi tehdä nopean johtopäätöksen, että ihmiset ovat valmiita maksamaan erityisesti ajansäästöstä.

Kuinka on sitten lämmityspalveluiden kanssa? Suomessa lämmitystarve on suuri, ja siten se aina tuo kustannuksia. Lämmitysratkaisujen monipuolistuessa (mm. hybridijärjestelmät ja lämmön optimointi) sekä energiatehokkuus- ja rakennusvaatimusten kiristyessä lämmitysasioiden kattava ymmärrys vaikeutuu. Tämän takia järkevän lämmityksen toteutus ja ylläpito vaatii aiempaa enemmän palvelua. Tähän suuntaan me Elenia Lämmössä olemme myös menossa, kun opiskelemme ja toteutamme uusia energiaratkaisuja, ja tarjoamme jatkuvasti laajempia tukea asiakkaiden arkeen.

Asiakkaiden tarpeet lämmityksen osalta vaihtelevat paljon. Toiset haluavat pitää vastuun itsellään, ja kantaa puut ja lämmittää talon itse. Toisessa päässä kaukolämpö on hyvä esimerkki, jossa asiakkaan vastuu on pääosin lämmitystä tarjoavalla lämpöyhtiöllä. Markkinoiden kehittyessä on mielenkiintoista seurata minkä arvon asiakkaat lämmitykseen liittyville palveluille antavat ja mitä palvelukokonaisuuksia siitä syntyy. Asiakkaat ja lämpöyhtiöt hakevat rooliaan tulevien vuosien aikana, mutta lämmityspalveluiden tarve tulee kasvamaan ja vakiintumaan. Ja vaikka kaukolämpö on jo nyt huolettomuutta tarjoava lämmityspalvelu, tulee sekin kehittymään edelleen.

Elenia Lämpö toimii ja aktiivisesti kehittää lämmitystarjontaansa siten, että asiakkaat:

  • voivat edelleen ja jatkossa huoletta nauttia lämmöstä ja miellyttävistä olosuhteista
  • saavat tukea lämmityksen järkevämpään käyttöön ja uusien ratkaisujen hyödyntämiseen
  • säästävät kuluissa aina kun se on mahdollista ilman viihtyvyyden heikentämistä
  • saavat lämmityksen ympäristöystävällisesti tuotettuna

Mutta ehkä tärkein asia lämmityspalveluissa on se, että ne toteutetaan huolella palvelemaan todellista asiakkaan tarvetta. Vain siten on ajan ja rahan säästö saavutettavissa. Elenia Lämmön kehittyvissä palveluissa tästä ei tingitä. Kaukolämmön varmuus ja tarpeenmukaisuus on äärimmäisen korkealla tasolla, tämä pätee myös uuteen ja tulevaan lämmitysratkaisuvalikoimaan.